+31 (0)628888206 kim@kimpact.nl

En welke 2 vragen jou wel helpen om beter zichtbaar te zijn


Meer Volgers - Google

Vraag aan Google ‘Hoe krijg ik meer volgers’ en je ontmoet niet alleen een leger aan collega professionals die dezelfde vraag stellen, maar ook een leger aan social media experts met tips, trucs en goedbedoelde lijstjes. Geen enkel antwoord, tip of truc helpt jou om beter zichtbaar en vindbaar te zijn.

Waarom niet?
Je stelt de verkeerde vraag.

De oplossing voor ‘meer volgers’ levert je namelijk direct een nieuw probleem op: ‘Mijn nieuwe volgers reageren en klikken nergens op!’

Een paar voorbeelden:

  • 10.000 meer volgende Zuid-Koreanen leiden niet tot meer lezers van jouw Nederlandse blog.
  • Duizenden meer volgende jongeren leiden niet tot meer verkoop van baby-kleding.
  • Honderden meer volgende gepensioneerde mannen leiden niet tot meer aanmeldingen van je proefles ‘Yoga voor zwangeren’.
  • En die meer volgende inwoners van Groningen leiden niet tot meer restaurant-reserveringen in Zeeland.

Jij wilt antwoorden die je echt helpen en niet antwoorden die weer nieuwe problemen veroorzaken. En daarom wil jij dus niet ‘meer volgers’, maar ben je op zoek naar meer relevante volgers. Die vind je alleen maar door de juiste vragen te stellen.

Ik noem ze de 2 Volgers-Vragen en je stelt ze in precies deze volgorde:


Volgers-Vraag 1. Waarom wil ik meer likes?

Dus: Stel dat je 10x zoveel volgers hebt als nu. Wat wil je dat die volgers gaan doen? Stel jezelf net zo vaak die vraag tot je de uiteindelijke doelstellingen op je netvlies hebt.

Bijna al mijn ‘advocaat-van-de-duivel’ gesprekken met communicatie professionals zoals jij verliepen vervolgens ongeveer zo:

Jij: Met 10x zoveel volgers krijg ik meer reacties op mijn posts.

Ik: Ok, en stel dat je 3x zoveel engagement hebt, wat levert jou dat op?

Jij: Dan zien ze alles wat ik aanbied.

Ik: Aha, dus je wilt meer zichtbaarheid voor je aanbod? En wat als je die aandacht hebt?

Jij: Nou, dan klikken ze door naar meer informatie op mijn website.

Ik: Waarom wil je meer verkeer naar je aanbod op je website?

Jij: Daar kunnen ze een contactformulier invullen of een proefles aanvragen of iets kopen.

Ik: Mooi. Je wilt dus relevante leads en klanten.

Jij: Yes!

Et voila! Daar volgt heel logisch:


Volgers-Vraag 2: Van wie wil ik die felbegeerde likes?

Pas als je weet wat je wilt bereiken, kun je bedenken wie de meest ideale personen zijn om dat te bereiken. En daarmee weet je precies wie al die meer volgers moeten zijn.

Ons Volgers-VragenVuur verloopt vervolgens zo:

Ik: Kun je die relevante leads en klanten omschrijven?

Jij: Ja natuurlijk, en alles wat ik niet weet, kan ik uitzoeken en vragen.

Ik: Perfect, dan weet je nu dus ook welke volgers je wilt.

Jij: Geweldig! Dat maakt het kiezen van kanalen, content en targeting ineens een stuk overzichtelijker. Ik weet wat me te doen staat :)

En elke keer dat die collega of manager tegen jou zegt ‘We moeten meer volgers!’, weet jij precies met welke 2 Vragen jij niet alleen de juiste antwoorden krijgt, maar ook een verpletterend professionele indruk maakt.


Wil je in het echt een keertje met me sparren over je uitdagingen?
Dan plannen we een Strategische Call in: 60 minuten lang al je vragen stellen en via schermdeling je aanpak en posts bespreken.