+31 (0)628888206 kim@kimpact.nl

En hoe jij wel meer tijd krijgt voor goede social media content


Hoe vaak hoor of denk jij: ’Oja, en ook nog even wat op Facebook, LinkedIn of Instagram’? Het voelt niet goed als je het maakt en je publiceert het vervolgens met mixed feelings. Want jij weet echt wel dat je heel veel betere content kunt en moet maken. Kreeg je er maar wat meer tijd voor?

Spoiler alert: het gaat niet om tijd krijgen, het gaat om Tijd Verdienen.

Wat als ik je vertel dat onderstaande uitspraak een heel realistisch scenario kan zijn? Jouw manager of opdrachtgever spreekt de volgende magische woorden: “Fantastisch, ik had geen idee dat het zo werkt. Wat als ik je de tijd geef om 10x zoveel te publiceren, vertienvoudigen we dan ook dit resultaat?”

Wat ging hieraan vooraf? De communicatie professional die dit voor elkaar krijgt, spreekt de taal die management begrijpt: cijfers. En vermeed social media argumenten als engagement, views, followers en stories. Want zeg nou eerlijk: je wilt helemaal geen vakinhoudelijke bemoeienis van ‘bovenaf’, jij bent toch aangenomen als de expert?


Je wilt niet met management in discussie over jouw aanpak van social media, maar over jouw inzet voor social media. En dus zorg je dat jouw Overtuigend Betoog gaat over cijfers en resultaten.

Jouw betoog klinkt dus niet zo: “Lief Management. Video is belangrijk, dus we gaan 10 leuke video’s maken voor Facebook en Instagram. Dat levert ons heel veel engagement en views op. Kosten: 5 duizend euro.

Het enige wat Management van jouw betoog onthoudt, is het woord ‘Kosten’.

Jouw Overtuigend Betoog klinkt als volgt: Lief Management. Ik ga je helpen om het aantal betaalde inschrijvingen met 30% te verhogen. Via Facebook en Instagram kan ik zo’n 50.000 mensen bereiken binnen onze doelgroep. Video genereert 44% meer bereik dan statisch beeld, dus kiezen we voor video. Ik heb uitgerekend dat ik de komende 3 maanden met 10 video’s zeker 500 (10%) inschrijvingen kan realiseren. Daarmee realiseer ik een omzet van (500x€50 per ticket =) € 25.000. De investering voor videoproductie en ads is 5 duizend euro.”

Het enige wat Management nu van jouw betoog onthoudt, is ‘De investering is 5% van de omzet’.

Elke business minded manager of opdrachtgever antwoordt niet met een ‘OK’, maar met “Fantastisch, ik had geen idee dat het zo werkt. Wat als je 20 video’s inzet, verdubbelen we dan ook het aantal inschrijvingen?”

:)


Bovenstaand Overtuigend Betoog vereist natuurlijk wel wat voorbereiding en inzicht. Maar hee, jij wilde meer tijd voor social media? Ook dat vraagt om een kleine investering.

Om te beginnen heb je een aantal ingrediënten nodig van Management:

  1. Je kent de organisatiedoelstellingen in cijfers.
  2. Je weet per doelstelling precies welke doelgroep het meest relevant is.
  3. Je kennis van conversie percentages op social media- en op de eigen kanalen is up-to-date.

Hebbes? Aan de slag. De bereidingswijze voor jouw Overtuigend Betoog voor meer social media tijd bestaat uit 3 stappen:


Stap 1.

Kies de kanalen waar jouw belangrijkste doelgroepen het best vertegenwoordigd en het meest actief zijn. (Hulp nodig? Download de gratis CheatSheet ‘Kies Je Kanaal’ met alle demografische kenmerken per kanaal).

Stap 2.

Onderzoek en kwantificeer de potentie van je doelgroep per gekozen kanaal. Dit is namelijk het startpunt van je conversie.

Stap 3.

Pas de gemiddelde conversies per social mediakanaal toe op de doelgroep die je via dat kanaal kunt bereiken. En kijk in Google Analytics wat de conversie is van de bezoekers aan de landingspagina naar (in dit geval) inschrijvingen. Alle input verzameld? Vul dan onderstaand Overtuigend Betoog aan:

 

Overtuigend Betoog voor Meer Social Media Tijd:

Ik ga je helpen om (output INGREDIËNT 1) met xx% te verhogen. Via de kanalen (output STAP 1) en (output STAP 1) kan ik zo’n (output STAP 2) mensen bereiken binnen onze doelgroep. De gekozen contentvorm (output INGREDIËNT 3) levert xx% meer bereik op. Ik heb uitgerekend dat ik de komende xx maanden met xx publicaties zeker (output STAP 3) kan realiseren. Daarmee realiseer ik een omzet van (output STAP3 x output INGREDIËNT 1 =) € xx. De investering voor contentcreatie en ads is (output INGREDIËNT 3) euro.

Extra Tips:

  • Aantal inschrijvingen is een voorbeeld. Vervang dit voor de eigen organisatiedoelstellingen, zoals aankopen via website, aantal donaties, aantal afspraak-aanvragen (leads), aantal inschrijvingen voor open dagen et cetera.
  • Voorzie elke social media post van UTM om de bijdrage aan het realiseren van het doel te kunnen meten op de website.

Ready? Set … GO for it!


Wil je weten welk kanaal je moet kiezen?

Ik maakte een gratis Cheat Sheet ‘Kies Je Kanaal’ waarin je alle actuele demografische kenmerken vindt van de gebruikers per social mediakanaal in Nederland. Zoals leeftijd, opleidingsniveau, aantal gebruikers, interesse en geslacht. Als je weet wie je doelgroep is, kun je met dit overzicht in no time de juiste kanalen bepalen om die doelgroep te bereiken. Download de gratis CheatSheet >>