+31 (0)628888206 kim@kimpact.nl

Hoe jij elke ‘Leuk Idee vs Succesvol Idee’ Battle voorkomt met een ijzersterk script én een grote glimlach

Heeft binnen jouw organisatie iedereen ‘verstand van’ social media en bieden collega’s allerlei ideeën en content aan? Of heeft juist niemand verstand van social media en worden de social mediakanalen gezien als dumpplaats van berichten?

Dat gaat vaak ongeveer zo: ‘Ik heb zo’n leuke campagne gezien, moeten wij ook doen!

Of ‘Kunnen we niet iets met Fokke & Sukke?’.

Of ‘Dit persbericht moet NU op Facebook’.

Of ‘Ik ken nog een BN’er, kunnen we daar iets mee op Instagram?’.

Of …

Jouw achterban steeds opnieuw uitleggen welke content wel en niet werkt, kost tijd. En je wilt elke collegiale ‘jouw idee vs mijn idee’ battle voorkomen. Die tijd én energie kun jij beter besteden aan ideeën en berichten die wél succesvol zijn.

Mijn standaard antwoord (met een grote glimlach) in vergelijkbare situaties is als volgt:

Als jij kunt aantonen dat jouw idee een beter idee is dan mijn idee, dan gaan we direct voor jouw idee. Tot die tijd volg ik mijn eigen aanpak.

Maar ja, wat je van een ander vraagt, moet je zelf natuurlijk ook kunnen. Dus hoe maak jij van jouw ideeën en aanpak voor social media aanpak steeds weer een ijzersterke case?

Simpel: Je hebt je social kpi’s op orde.
Social KPI’s? Je Key Performance Indicators voor jouw social media inspanningen.
Oftewel: je weet precies aan welke doelstellingen elk social media idee en elk stukje content gaat bijdragen.

En dan kijken we verder dan aantal fans, followers, or likes. Want serieus  als dat al ooit een ding was– daar kun je écht niet meer mee aankomen. Ik betitel dat soort doelstellingen al ijdelheid-indicators; aan de buitenkant lijkt het heel wat, maar 1x prikken en weg is je luchtbel.

Vanity Metrics GIF

Dat dus :)

Ok, ik dwaal af (maar made my point?).

Back to the social KPI’s
Een goede social KPI gaat niet over lucht, maar vertelt je iets over de toegevoegde waarde van elk stukje content, elk idee en elke campagne. Die kpi-waarde zit ‘m in 4x relevantie:

1. BEREIK
Bereikt jouw content de voor jou belangrijkste mensen?

Wat je allemaal kunt meten: Aantal volgers of fans. ● Aantal impressies van je social publicaties.

2. ENGAGEMENT
Ontstaat er interactie met de voor jou meest relevante mensen?

Wat je allemaal kunt meten: Likes, shares, comments en clicks op je social update. ● Interesse in je events. ● Aantal keer dat je merk, bedrijfsnaam of product/dienst wordt genoemd. ● Profielpagina bezoekers. ● Actieve volgers.

3. CONVERSIE
Hoeveel van jouw engaged social media fans en volgers lezen verder en verder en vragen meer informatie op over jouw producten, diensten en organisatie?

Wat je allemaal kunt meten: Aantal gelezen blogs of bekeken productpagina’s. ● Inschrijvingen nieuwsbrief. ●  Contactformulier ingevuld. ●  Aanmelding gratis webinar, event of open dag. ●  Downloads cheatsheet of demo.

4. KLANTEN
En hoeveel van jouw engaged social media fans en volgers worden uiteindelijk echt klant (of donateur, lid, client et cetera)?

Wat je allemaal kunt meten: Aankoop via website of webshop.    Inschrijving betaald event, webinar of training. ●  Registratie als nieuw lid, student, client of inwoner.

Voorbeeld?

Voorbeeld: Ik heb een bescheiden 600 Instagram volgers (potentieel bereik), waarvan steeds zeker 10% mijn foto’s leuk vindt (engagement), maar geen hond mijn Strategy Call heeft geboekt.

Van een veel kleiner aantal members (225) van mijn Facebook groep Professionals Social Media interacteert gemiddeld slechts 1% rondom mijn berichten, maar deze groep is wel verantwoordelijk voor 25% van mijn inkomsten.

En dan nu terug naar je lieve collega’s boordevol social media ideeën.

Jouw collega:
“Hey, we hebben toch honderden fans op Facebook? BedrijfX deed laatst zo’n leuke live video. We moeten echt live video aanzetten tijdens ons event volgende week, dat is leuk!”

Jouw Script (met een grote glimlach):

“Thanks voor je idee! Weet je toevallig ook meer over de doelstelling van BedrijfX of de resultaten?

Ons doel is nu om het aantal Brand Ambassadors via social media te vergroten. We hebben net geïnvesteerd in een contentplan voor 3 maanden en dat zijn we nu aan het publiceren en monitoren. Kijk: het is gelukt om het aantal ambassadeurs dat positief over ons praat de afgelopen maanden al te laten groeien met 25%!

Het goed inzetten van Live video vraagt een flinke tijds-investering en draagt waarschijnlijk niet bij aan nog meer superwaardevolle Brand Ambassadors. Weet je wat, ik zet de investering in tijd even op mail en dan kunnen we op basis daarvan beslissen. Ondertussen focus ik me volle bak op de huidige aanpak. Goeie deal?”

Win-Win-Win:
je collega voelt zich gewaardeerd met het inbrengen van ideeën én
weet nu dat een volgend idee meer onderbouwing nodig heeft én
gaat geen discussie met je aan op basis van leuk of niet leuk.

Nu doen: Bovenstaand script kopiëren en een eigen Versie met een Grote Glimlach van maken.

Heb je nog geen KPI’s en cijfers: dit script is ook zonder cijfers best even houdbaar als een overtuigend verhaal.

Wil je toch je eigenlijk wel heel graag je ijzersterke en overtuigende social KPI’s op een rijtje?
Ik help je om jouw social kpi’s binnen 60 minuten op scherp te zetten >>